|
Polskie
tradycje tuningu silników samochodowych sięgają już bardzo zamierzchłych
czasów. Są firmy zajmujące się tym trudnym rzemiosłem przez ponad ćwierć
wieku, doskonaląc swe umiejętności poprzez zdobywane z roku na rok
doświadczenie. Zupełnie inaczej rzecz ma się jeśli chodzi o elementy
stylistyczne do nadwozi. Spoilery wykonywane w Polsce często swą jakością i
wyglądem pozostawiają wiele do życzenia. Rynek w naszym kraju stał się
bardzo chłonny kiedy to na przełomie lat '80 i '90 otworzyły się granice i
młodzi ludzie chcieli uatrakcyjnić wygląd swych wymarzonych czterech kółek,
sprawić aby auto wyglądało oryginalnie i zwracało uwagę innych. Dlatego jak
grzyby po deszczu zaczęły wyrastać firmy, a raczej warsztaty rzemieślnicze
zajmujące się masowym wytwarzaniem różnych dziwnych elementów, które
rzekomo miały poprawić wygląd i aerodynamikę auta. Wiadomo, że każda nowość
wzbudza zainteresowanie więc spoilery schodziły jak świeże bułeczki, a ich
producenci zacierali ręce pomnażając swe dochody. Jednak nie każdy jest
plastykiem, specjalistą od marketingu i znawcą aerodynamiki w jednej
osobie. Często właściciele firm wychodzili z założenia, że nie ma sensu
inwestować w nowe technologie, projektantów, czy specjalistyczne urządzenia
skoro interes kręci się we właściwym kierunku. Nie przypuszczali on, że
konkurencja szybko zmusi ich do zmiany stylu myślenia.
Bardzo
duży wkład w podniesienie jakości usług na rynku tunigowym ma lubelski NEODESIGN.
Firma w roku 1994 została zarejestrowana pod nazwą FUTURA Sp. z o.o. Od
początku swej działalności doskonalili swe umiejętności w przetwórstwie
tworzyw sztucznych. Zdobywali doświadczenie w produkcji bardzo
wyspecjalizowanych elementów dla zachodniego przemysłu nuklearnego oraz
medycznego, a także ściśle współpracując z takimi potentatami
motoryzacyjnymi jak Volkswagen czy Daimler-Chrysler. W roku 1999 zasoby
firmy pozwoliły na rozwinięcie działalności. Wtedy to, kierowani pasją do
motoryzacji, mogli wkroczyć na szerokie wody samochodowego tuningu.
Początkowo działalność w tym segmencie obejmowała sprzedaż detaliczną
akcesoriów oraz kompleksowy tuning z wykorzystaniem elementów pochodzących
od polskich kontrahentów. Jednak nie trwało to długo. Doświadczenie zdobyte
podczas kooperacji z zachodnimi firmami, oprócz umiejętności czysto
technicznych, dało im wiedzę czym należy kierować się w świecie biznesu.
Zawsze na pierwszym miejscu jest kultura i szacunek do klientów. Dlatego
nieprzyjemności i niezręczne sytuacje spowodowane niską jakością
dostarczanych elementów do tuningu, zmusiło firmę FUTURA do podjęcia badań
nad uruchomieniem produkcji własnych elementów do tuningu. I tak po niemal
dwóch latach badań i eksperymentów, w Lublinie zaczęto oferować klientom
artykuły o jakości i standardzie spotykanym w czołowych europejskich
firmach. Zastosowane surowce oraz wyspecjalizowane technologie zapewniają
produktom firmowanym logiem NEODESIGN następujące cechy:
-nieporównywalnie bardziej elastyczne od normalnych wyrobów z żywic
poliestrowych (właściwości podobne do PU-RIM lub ABS), przez to mniejsze
prawdopodobieństwo uszkodzeń na krawężnikach,
-bardziej wytrzymałe na zerwanie przez zastosowanie mieszanek mat i tkanin
szklanych,
-wytrzymałe na temperatury do 80 st. C (spoilery dolne) i do 110 st. C
(spoilery dachowe, zamknięte),
-chronione wewnątrz specjalną warstwą parafinową i przez to bardziej
żywotne i wytrzymałe (normalne laminaty "piją" wodę).
Po
osiągnięciu tak wysokiej jakości, ambicją firmy stało się stworzenie
kompletów ospoilerowań o nowych, niepowtarzalnych kształtach, które
utożsamiane były by tylko z NEODESIGN. W tym celu zatrudnieni
zostali projektanci i modelarze. Było to bardzo dobre, bowiem na imponujący
efekt ich pracy nie trzeba było długo czekać. U schyłku wieku swą premierę
miał stworzony od podstaw komplet ospoilerowania "SHARK",
przeznaczony do Peugeota 206. To wydarzenie wywołało swoistą burzę w
"świece tuningu" i to nie tylko na arenie polskiej. Trudno było
uwierzyć, że ta, wówczas nieznana jeszcze firma, odważyła się zaprezentować
przed całym światem tak odważny projekt, a jeszcze trudniej w to jak duże
wzbudził on zainteresowanie. Agresywnie stylizowane światła doskonale
współgrają z pięknie wkomponowanym w maskę wlotem powietrza. Zderzaki i
progi na, pierwszy rzut oka bardzo łagodne po dłuższej chwili zdradzają swe
drapieżne zapędy, doskonałym uzupełnieniem całości jest potężne tylne
skrzydło, którego profil jest zamknięty w bryłę do złudzenia przypominającą
kieł rekina. To wszystko sprawiło, że wielbicieli tuningu z takich krajów
jak Finlandia, Szwecja, Norwegia, Dania, Wielka Brytania, Irlandia, Belgia,
Holandia, Francja, Włochy, Szwajcaria, Malta, Turcja, Ukraina, Rosja, Hong
Kong, Japonia, Australia, El Salwador i Argentyna nie trzeba było dwa razy
pytać z czym kojarzy im się nazwa NEODESIGN.
W niecałe pół roku po SHARK'u przyszła
kolej na projekt wprowadzony z myślą o posiadaczach bardzo popularnego w
naszym kraju Daewoo Matiz.
Lubelska firma, uskrzydlona tak
spektakularnym sukcesem, postanowiła jeszcze bardziej profesjonalnie
realizować następne projekty. Zostały przeprowadzone inwestycje na zakup
specjalistycznego sprzętu wspomaganego przez oprogramowanie systemu CAD i
trójwymiarowy skaner.
Nie dość, że umożliwi to osiągnięcie
perfekcyjnych płaszczyzn, promieni i symetrii powierzchni, będzie można
również ze wszystkich obejrzeć wirtualną wersję nowych produktów bez
przeszkód modelowanych, instalowanych na dowolnych samochodach w
nieograniczonej gamie barw.
Pierwszym
projektem realizowanym wg tych założeń ma być komplet ospojlerowania
przygotowany z myślą o Renault Clio II.
W roku 2002, z pomocą koncernu
BASF/ELASTOGRAN, ma zostać wdrożona produkcja spoilerów z PUR, PU-RIM i
PU-R-RIM co jeszcze polepszy ich właściwości i jakość. Po wprowadzeniu tych
zmian bardzo realne stanie się uzyskanie certyfikatów ISO i TUV na
wszystkie wyroby.
Firma FUTURA z Lublina to do doskonały,
godny naśladowania przykład na to, że w Polsce można stworzyć doskonałe
produkty, nie opierające się na zachodnich wzorach. Wystarczy tylko grupka
pasjonatów wspierana przez wytrwałość w dążeniu do celu i kierująca swe
losy na właściwy tor.
|