PORSHE FERARI BMW MERCEDES AUDI CITROEN DAEEWOO FIAT SUZUKI HONDA TOYOTA

        Strona Główna

        Galeria

        Tuning mechaniczny

·          Modyfikacje silnika i osprzętu

·          Modyfikacje układu dolotowego

·          Modyfikacje układu wydechowego

·          Modyfikacje elektroniki

·          Modyfikacje zawieszenia

·          Modyfikacje układu przeniesienia napędu

·          Modyfikacje układu hamulcowego

        Firmy tuningowe

·          Polskie firmy tuningowe

·          Zagraniczne firmy tuningowe

Samochody

Gry

Filmy

Księga Gości

.   Zastanawialiście się kiedyś od jak dawna istnieje w naszym kraju pojecie "tuning" oraz co ono obejmuje swym znaczeniem? Dokładnie trudno jest na to pytanie odpowiedzieć ale masowy rozwój udoskonalania pojazdów, nadawania im indywidualności i oryginalności, a także poprawiania ich osiągów i właściwości jezdnych nastąpił u nas wraz z nadejściem lat 90-tych. Wtedy to otworzyły się granice, a ulice polskich miast zaczęły wypełniać zachodnie samochody wyposażone w aluminiowe felgi i spoilery. Tuning zaczął przeżywać swój błyskawiczny rozwój. Powstawało coraz więcej firm zajmujących się tą dziedziną motoryzacji, jak również napływały do Polski firmy zagraniczne, które mogły już wtedy poszczycić się spora tradycją i doświadczeniem.

      Z dużym uproszeniem można przyjąć, że tak właśnie się to zaczęło. Ale jeśli zaczniemy się zagłębiać w historię polskiej motoryzacji bez trudu natrafimy na firmę, której tradycje w modyfikowaniu i poprawianiu aut rodzą się już przez ponad ćwierć wieku. To właśnie w roku 1975, w Nadarzynie koło Warszawy, powstała firma CHOJNACKI MOTOR SYSTEM S.C., której głównym celem było przygotowywanie samochodów, a w szczególności silników do sportu. Jej założyciel Jacek Chojnacki, zawsze lubi sprawdzić efekt swojej pracy, dlatego wszystkie wynalazki i nowe udoskonalenia bardzo skrupulatnie były badane podczas wszelakich imprez sportowych gdzie warunki eksploatacji samochodów są wielokrotnie cięższe niż podczas zwykłego poruszania się po drogach. Właśnie w oparciu doświadczenie o zdobywane na arenie sportowej z każdym rokiem silniki przygotowywane przez CHOJNACKI MOTOR SYSTEM S.C. zwiększały swoją sprawność z zachowaniem niezmienionej trwałości.
Stąd wyniknęła również główna dewiza firmy, że "zwyciężyć może tylko ten zawodnik, który dojedzie do mety", dlatego główny nacisk postawiono na niezawodność, czasami nawet kosztem minimalnego obniżenia mocy. I tak kierując się tym sam Jacek Chojnacki na przygotowanym przez siebie sprzęcie, podczas 202 startów na przestrzeni 20 lat aż 178 razy meldował się na podium jako zwycięzca, a tylko 7 razy nie osiągnął mety w tym czterokrotnie z powodu awarii silnika i trzykrotnie na skutek wypadku. Na przestrzeni tych wszystkich lat firma CHOJNACKI MOTOR SYSTEM S.C. przygotowywała auta dla takich kierowców jak: Robert Herba, Paweł Przybylski, Krzysztof Hołowczyc, Marek Gieruszczak, Robert Kępka, Wiesław Cygan, Jacek Sikora, Piotrek ¦wieboda, Wojtek Musiał czy Andrzej Koper.

      Czym obecnie zajmuje się firma CHOJNACKI MOTOR SYSTEM S.C.? Oczywiście nigdy nie rozstaje się ze sportem, ale poza tym kładzie duży nacisk na udoskonalanie i badania samochodów seryjnych. A pole do popisu jest tu bardzo duże. Ograniczenia technologiczne wynikające z seryjnej produkcji silników samochodowych nakładają na nie konieczność stosowania uproszczeń w rodzaju nie dość dokładnej obróbki kanałów czy dużej chropowatości powierzchni. Jest to przyczyną pogorszenia sprawności silnika ale znacznie obniża koszt jego produkcji. Z tego również powodu moce silników seryjnych samochodów mogą wahać się w granicach nawet 10%. Firma CHOJNACKI MOTOR SYSTEM S.C. rozwiązała ten problem stosując zakres przeróbek w silniku określonych mianem GT. W dużym skrócie polegają one na poprawieniu jak największej ilości fabrycznych niedociągnięć. Taka kuracja bardzo wyraźnie wpływa na poprawienie sprawności, a co za tym idzie zwiększenie trwałości silnika, poprawę osiągów ( wzrost mocy maksymalnej w granicach 20%, wzrost max. momentu obrotowego przy niższych obr. silnika ) oraz bardzo często, zmniejszenie zużycia paliwa. Zwiększenie sprawności jest jednoznaczne z poprawieniem spalania mieszanki co w znacznym stopniu wpływa na czystość spalin. A oto kilka przykładów:


Fiat 126p 650 - wersja przeróbek GT

Silnik po modyfikacji nieco różni się nastawami regulacyjnymi od seryjnego . Podstawowym elementem poddanym modyfikacji jest głowica ze skorygowanymi kanałami gniazdami i zaworami oraz gaźnik i układ dolotowy . Stopień sprężania nieznacznie powiększony Silniki starszego typu dostosowane są do spalania paliwa bezołowiowego .

Silnik po modyfikacji ma moc większą o ~ 20 %
Przyspieszenia od 0 - 80 km/h ~13 s. 0 - 100 km/h ~ 22 s ( +/- 10 % )
Prędkość maksymalna ( w optymalnych warunkach ) powyżej 125 km/h
Nieniszcząca prędkość maksymalna 118 km/h
Zużycie paliwa - poniżej normy fabrycznej
Trwałość silnika - przewyższa normę fabryczną
Emisja C.O. przy 850 obr/min poniżej 0,60 % H.C. poniżej 250 ppm



Polonez 1,4 ROVER silnik DOHC K-16 wersja przeróbek GTS

Zwiększenie mocy silnika i momentu obrotowego o około 25 % przy jednoczesnym przesunięciu zwiększonego maksymalnego momentu obrotowego w zakres niższych obrotów.
Przyspieszenie od 0 - 100 km/h wynosi ~ 7,5 s.
Modyfikacji poddany jest silnik , zmieniono przełożenie przekładni głównej mostu napędowego.


Fiat Cinquecento Sporting z wydechem Michael - wersja przeróbek GT

 

PRZED GT

PO GT

do 100 km/h

11.60 s

9.90 s

do 650 m. ze startu

24.30 s

22.80 s




Citroen ZX 1,4 8V - wersja przeróbek GT

 

PRZED GT

PO GT

do 100 km/h

11.40 s

8.20 s

do 650 m. ze startu

25.70 s

22.30 s




(więcej przykładów)

      Na silniki przerabiane w firmie CHOJNACKI MOTOR SYSTEM S.C. udzielana jest gwarancja uzależniona od wieku i przebiegu silnika. Na ogół jest to 12 miesięcy.

Obecnie firma Chojnacki dysponuje jedną z najnowocześniejszych w Polsce hamownia podwoziową. Za jej pomocą można potwierdzić własne odczucia, związane ze świeżo ulepszonym autem, porównując rzeczywiste parametry auta przed i po kuracji. Aby lepiej wyjasnić na czym polega takie badanie posłużę się słowami właściciela firmy, pana Jacka:

      "Hamownia mierzy moc i moment silnika oddaną na koła pojazdu. Fabryki podają zmierzone parametry samego silnika. Moc i moment przeliczone przez hamownię na "moc silnika" odpowiadają wartościom zmierzonym na samym silniku. Oczywiście zawsze moc zmierzona na kołach będzie mniejsza o opory toczenia i inne straty. Układ sterowania hamownią bez problemu jednak daje sobie radę z przeliczeniem tego wszystkiego na wartość tak bardzo oczekiwaną przez użytkowników czyli moc i moment silnika. W autach przygotowywanych do sportu większy nacisk jest kładziony właśnie na moc zmierzoną na kołach, ponieważ jest to realna moc jaką potrafi oddać układ napędowy samochodu. Aby dokonać pomiaru trzeba zamontować samochód na hamowni.
Potem ustalamy prędkość obrotową silnika np. na IV biegu w stosunku do obrotów hamowni. W ten sposób odpada nam problem przełożeń, zużycia ogumienia itp. Potem zakładamy od jakich maksymalnych obrotów silnika zaczynamy mierzyć charakterystykę zewnętrzną silnika oraz co ile obrotów będziemy tę charakterystykę mierzyć. Następnie rozpędzam silnik na stosownym biegu do założonych obrotów i wciskam pedał gazu do oporu. Hamownia automatycznie zmniejsza obroty silnika zwiększając jego obciążenie i jednocześnie mierząc interesujące nas parametry. Pedał gazu cały czas jest w pozycji "na maxa". Pomiar z wyjściowych obrotów silnika około 6000 do najczęściej 2000 trwa około 3 minut. Potem wszystko jest wypluwane z drukarki w formie wykresu oraz raportu."

Oprócz silnika w Nadarzynie możemy sobie również przeprowadzić tuning zawieszenia. Ponadto dostępne są akcesoria takich firm jak REMUS, SUPERSPRINT, OMP, CSC, BERU, GOLDEN LODGE, K&N i GREEN.
Na koniec jeszcze złota myśl Jacka Chojnackiego:
" nie lekceważmy sygnałów jakie daje nam samochód, nie czekajmy z drobnymi naprawami aż wydarzy się coś naprawdę poważnego".