|
. Zastanawialiście się kiedyś od jak dawna
istnieje w naszym kraju pojecie "tuning" oraz co ono obejmuje swym
znaczeniem? Dokładnie trudno jest na to pytanie odpowiedzieć ale masowy
rozwój udoskonalania pojazdów, nadawania im indywidualności i
oryginalności, a także poprawiania ich osiągów i właściwości jezdnych
nastąpił u nas wraz z nadejściem lat 90-tych. Wtedy to otworzyły się
granice, a ulice polskich miast zaczęły wypełniać zachodnie samochody
wyposażone w aluminiowe felgi i spoilery. Tuning zaczął przeżywać swój
błyskawiczny rozwój. Powstawało coraz więcej firm zajmujących się tą
dziedziną motoryzacji, jak również napływały do Polski firmy zagraniczne,
które mogły już wtedy poszczycić się spora tradycją i doświadczeniem.
Z dużym uproszeniem można przyjąć, że
tak właśnie się to zaczęło. Ale jeśli zaczniemy się zagłębiać w historię
polskiej motoryzacji bez trudu natrafimy na firmę, której tradycje w
modyfikowaniu i poprawianiu aut rodzą się już przez ponad ćwierć wieku. To
właśnie w roku 1975, w Nadarzynie koło Warszawy, powstała firma CHOJNACKI
MOTOR SYSTEM S.C., której głównym celem było przygotowywanie
samochodów, a w szczególności silników do sportu. Jej założyciel Jacek
Chojnacki, zawsze lubi sprawdzić efekt swojej pracy, dlatego wszystkie
wynalazki i nowe udoskonalenia bardzo skrupulatnie były badane podczas
wszelakich imprez sportowych gdzie warunki eksploatacji samochodów są
wielokrotnie cięższe niż podczas zwykłego poruszania się po drogach.
Właśnie w oparciu doświadczenie o zdobywane na arenie sportowej z każdym
rokiem silniki przygotowywane przez CHOJNACKI MOTOR SYSTEM S.C. zwiększały swoją sprawność z
zachowaniem niezmienionej trwałości. Stąd
wyniknęła również główna dewiza firmy, że "zwyciężyć może tylko ten
zawodnik, który dojedzie do mety", dlatego główny nacisk postawiono na
niezawodność, czasami nawet kosztem minimalnego obniżenia mocy. I tak
kierując się tym sam Jacek Chojnacki na przygotowanym przez siebie
sprzęcie, podczas 202 startów na przestrzeni 20 lat aż 178 razy meldował
się na podium jako zwycięzca, a tylko 7 razy nie osiągnął mety w tym
czterokrotnie z powodu awarii silnika i trzykrotnie na skutek wypadku. Na
przestrzeni tych wszystkich lat firma CHOJNACKI
MOTOR SYSTEM S.C. przygotowywała auta dla takich kierowców jak:
Robert Herba, Paweł Przybylski, Krzysztof Hołowczyc, Marek Gieruszczak,
Robert Kępka, Wiesław Cygan, Jacek Sikora, Piotrek ¦wieboda, Wojtek Musiał
czy Andrzej Koper.
Czym obecnie zajmuje się
firma CHOJNACKI
MOTOR SYSTEM S.C.? Oczywiście
nigdy nie rozstaje się ze sportem, ale poza tym kładzie duży nacisk na
udoskonalanie i badania samochodów seryjnych. A pole do popisu jest tu
bardzo duże. Ograniczenia technologiczne wynikające z seryjnej produkcji
silników samochodowych nakładają na nie konieczność stosowania uproszczeń w
rodzaju nie dość dokładnej obróbki kanałów czy dużej chropowatości
powierzchni. Jest to przyczyną pogorszenia sprawności silnika ale znacznie
obniża koszt jego produkcji. Z tego również powodu moce silników seryjnych
samochodów mogą wahać się w granicach nawet 10%. Firma CHOJNACKI
MOTOR SYSTEM S.C. rozwiązała ten problem stosując zakres
przeróbek w silniku określonych mianem GT. W dużym skrócie polegają one na
poprawieniu jak największej ilości fabrycznych niedociągnięć. Taka kuracja
bardzo wyraźnie wpływa na poprawienie sprawności, a co za tym idzie zwiększenie
trwałości silnika, poprawę osiągów ( wzrost mocy maksymalnej w granicach
20%, wzrost max. momentu obrotowego przy niższych obr. silnika ) oraz
bardzo często, zmniejszenie zużycia paliwa. Zwiększenie sprawności jest
jednoznaczne z poprawieniem spalania mieszanki co w znacznym stopniu wpływa
na czystość spalin. A oto kilka przykładów:
Fiat 126p 650 - wersja przeróbek GT
Silnik
po modyfikacji nieco różni się nastawami regulacyjnymi od seryjnego .
Podstawowym elementem poddanym modyfikacji jest głowica ze skorygowanymi
kanałami gniazdami i zaworami oraz gaźnik i układ dolotowy . Stopień
sprężania nieznacznie powiększony Silniki starszego typu dostosowane są do
spalania paliwa bezołowiowego .
Silnik po modyfikacji ma moc większą o ~ 20 %
Przyspieszenia od 0 - 80 km/h ~13 s. 0 - 100 km/h ~ 22 s ( +/- 10 % )
Prędkość maksymalna ( w optymalnych warunkach ) powyżej 125 km/h
Nieniszcząca prędkość maksymalna 118 km/h
Zużycie paliwa - poniżej normy fabrycznej
Trwałość silnika - przewyższa normę fabryczną
Emisja C.O. przy 850 obr/min poniżej 0,60 % H.C. poniżej 250 ppm
Polonez 1,4 ROVER silnik DOHC K-16 wersja przeróbek GTS
Zwiększenie
mocy silnika i momentu obrotowego o około 25 % przy jednoczesnym
przesunięciu zwiększonego maksymalnego momentu obrotowego w zakres niższych
obrotów.
Przyspieszenie od 0 - 100 km/h wynosi ~ 7,5 s.
Modyfikacji poddany jest silnik , zmieniono przełożenie przekładni głównej
mostu napędowego.
Fiat Cinquecento Sporting z wydechem Michael - wersja przeróbek GT
|
PRZED
GT
|
PO
GT
|
do
100 km/h
|
11.60
s
|
9.90
s
|
do
650 m. ze startu
|
24.30
s
|
22.80
s
|
Citroen ZX 1,4 8V - wersja przeróbek GT
|
PRZED
GT
|
PO
GT
|
do
100 km/h
|
11.40
s
|
8.20
s
|
do
650 m. ze startu
|
25.70
s
|
22.30
s
|
(więcej
przykładów)
Na
silniki przerabiane w firmie CHOJNACKI MOTOR SYSTEM S.C. udzielana jest gwarancja
uzależniona od wieku i przebiegu silnika. Na ogół jest to 12 miesięcy.
Obecnie firma Chojnacki dysponuje jedną z najnowocześniejszych w Polsce
hamownia podwoziową. Za jej pomocą można potwierdzić własne odczucia,
związane ze świeżo ulepszonym autem, porównując rzeczywiste parametry auta
przed i po kuracji. Aby lepiej wyjasnić na czym polega takie badanie
posłużę się słowami właściciela firmy, pana Jacka:
"Hamownia mierzy moc i moment
silnika oddaną na koła pojazdu. Fabryki podają zmierzone parametry samego
silnika. Moc i moment przeliczone przez hamownię na "moc silnika"
odpowiadają wartościom zmierzonym na samym silniku. Oczywiście zawsze moc
zmierzona na kołach będzie mniejsza o opory toczenia i inne straty. Układ
sterowania hamownią bez problemu jednak daje sobie radę z przeliczeniem
tego wszystkiego na wartość tak bardzo oczekiwaną przez użytkowników czyli
moc i moment silnika. W autach przygotowywanych do sportu większy nacisk
jest kładziony właśnie na moc zmierzoną na kołach, ponieważ jest to realna
moc jaką potrafi oddać układ napędowy samochodu. Aby dokonać pomiaru trzeba
zamontować samochód na hamowni.
Potem ustalamy prędkość obrotową silnika np. na IV biegu w stosunku do
obrotów hamowni. W ten sposób odpada nam problem przełożeń, zużycia
ogumienia itp. Potem zakładamy od jakich maksymalnych obrotów silnika
zaczynamy mierzyć charakterystykę zewnętrzną silnika oraz co ile obrotów
będziemy tę charakterystykę mierzyć. Następnie rozpędzam silnik na
stosownym biegu do założonych obrotów i wciskam pedał gazu do oporu.
Hamownia automatycznie zmniejsza obroty silnika zwiększając jego obciążenie
i jednocześnie mierząc interesujące nas parametry. Pedał gazu cały czas
jest w pozycji "na maxa". Pomiar z wyjściowych obrotów silnika
około 6000 do najczęściej 2000 trwa około 3 minut. Potem wszystko jest
wypluwane z drukarki w formie wykresu oraz raportu."
Oprócz silnika w Nadarzynie możemy sobie również przeprowadzić tuning
zawieszenia. Ponadto dostępne są akcesoria takich firm jak REMUS,
SUPERSPRINT, OMP, CSC, BERU, GOLDEN LODGE, K&N i GREEN.
Na koniec jeszcze złota myśl Jacka Chojnackiego:
" nie lekceważmy sygnałów jakie daje nam samochód, nie czekajmy z
drobnymi naprawami aż wydarzy się coś naprawdę poważnego".
|